Boekbespreking: Champagne, parels om te ontdekken

Champagne, één van de rijkste, meest prestigieuze wijnregio’s ter wereld… en slechts een 250 km van Brussel. Wij, Belgen, hebben toch echt chance. Dit boek van Pieter Verheyde laat je kennismaken met 23 wijnboeren uit de Champagne. Het is geen klassieke bespreking van de regio, het is onderduiken bij een aantal wijnboeren. Natuurlijk, zitten er enkele grote kleppers tussen, maar ook kleine parels, met hun eigen stijl en karakter. Of je nu al eerder Champagne bezocht hebt of niet, de volgende keer neem je dit boek mee en bezoek je er minstens enkele. Je mag gerust zijn, prachtige ontdekkingen zullen geschieden.

De auteur geeft de wijnboer de kans zijn huisstijl te verwoorden. Biologische teelt, hoe lang rijpt de Champagne “sur lattes”, eigenzinnige praktijken, want o ja die gebeuren in Champagne ook. De vele prachtige foto’s tonen Champagne en zijn wijnproducenten op zijn mooist. En tot slot bespreekt men de voornaamste Champagnes, per wijnboer. Ik heb ze nog niet allemaal bezocht. Maar ik geeft alvast een aantal aanraders mee:

• Champagne Cédric Bouchard: Je kan er een 100% Pinot Blanc Champagne proeven, wie durft dit vandaag?
  • Champagne De Sousa. De Champagne die mij de Côte des Blancs deed ontdekken. Ik geef toe dat De Sousa hier omwille van persoonlijke voorkeur tussen staat…
  • Champagne Jacquesson… Eigen stijl, veel rode druiven… structuur in de wijn en oh zo lekker. En de uitvinder van de “muselet”!
  • Champagne Egly-Ouriet. Pionier van biologische wijnproductie in de Champagne, geen evidentie. Levert krachtige champagnes, met complexiteit door de lange periode “sur lattes”.

Auteur Pieter Verheyde en fotograaf Andrew  Verschetze nemen de lezer mee op de reis doorheen de wijnboeren van Champagne. Wat is de man of vrouw achter de Champagnefles. En wat maakt hun schuimwijn uniek. De combinatie van mooie foto’s, interessante artikels en boeiende wijnboeren maken van dit boek een Champagne reisboek. Konden we al maar vertrekken en ontdekken! Je kan dit boek via onze WijnInZicht actie aankopen en je geniet van mooie korting plus gratis verzending.

Uitgeverij: LANNOO.

Meer boekbesprekingen…