Koude douche na wijnreis…

Het moest er eens van komen. Dikwijls over horen spreken, nooit zelf meegemaakt, tot dit jaar. Tijdens de zomer bezochten we weer enkele wijnstreken. Je kent het. De wijnboer ontvangt je enthousiast. Je krijgt een lijst van de wijnen (met vermelding van de prijs), je kiest de wijn die je wil proeven… en starten maar. Veelvuldige uitleg, ook nog even over de invoerder in België praten en een reeks lekkere wijnen wordt geproefd. Je koopt enthousiast een paar flessen (of kartons). Je krijgt de factuur, die je niet echt nakijkt en je betaalt. Terug thuis komt dan de koude douche. De wijnen zijn aangerekend aan prijzen die liefst 20% tot 80% duurder zijn. Hoe is dit kunnen gebeuren? Gelukkig hadden we het papier, dat de prijzen toonde tijdens de degustatie, bij ons. Ik kruip achter de computer en zend een duidelijke email dat dit geen geoorloofde praktijk is en vraag uitleg. Ik ben bij de gelukkigen, want de wijnboer stelt dat er een foutieve prijs is aangerekend en schrijft het verschil terug over. Oef!

De les is geleerd. Altijd, altijd je factuur in detail nakijken.
En ook het degustatie papier altijd meenemen.

Want wat loopt er zoal mis:

  • foutief jaartal, dit gebeurt helaas zeer vaak.
  • foutieve prijs (uiteraard steeds duurdere prijs).
  • foutieve wijn (je zal zien: de vergissing is steeds een goedkopere wijn).
  • foutief aantal flessen.

Welke streek of wijnboer je ook bezoekt, kijk het goed na. Het is spijtig dat dit gebeurt, want je bent op vakantie, je drinkt lekkere wijnen. En ja, dan gebeurt het. Deze keer had ik geluk. Maar als de wijnboer minder inschikkelijk is, wordt het moeilijk om een correctie daadwerkelijk op te eisen.

(Een verwittigd man of vrouw is er twee waard. Maar, geniet zeker van je volgend bezoek aan de wijnboer.)