Hoe ziet de toekomst van de wijnsector eruit?

4 maart 2023 in
Hoe ziet de toekomst van de wijnsector eruit?
WijnInZicht, Peter Cattersel

Zoals alle sectoren is de eerste uitdaging vandaag stijgende kosten en verkoopprijzen. Maar we zien tevens vier belangrijke en specifieke uitdagingen voor de wijnsector.  

De eerste trend... prijzen

Stijgende energiekost, personeelskost, grondstoffen tekort, enz… Dit was in 2022 de uitdaging en zal ook dit jaar vooraan staan. De hele sector van wijnboer over handel tot de horeca ondergaat hier een grote impact.

En nu de vier specifieke uitdagingen. De eerste twee trends hebben te maken met een gewijzigde gedrag van de klant. 

We drinken met zijn allen minder wijn!

De laatste jaren daalt de consumptie van wijn in België continue. Tussen 2018 en vandaag spreken we over een vermindering van een dikke 15 procent. Een oorzaak is uiteraard de concurrentie van nieuwe alcoholische dranken, maar vooral de toenemende vraag naar alcohol arme dranken speelt hier een rol.

Beleving & authenticiteit rond wijn!

De jonge wijnliefhebber zoekt naar meer beleving en authenticiteit. Experimenteren met nieuwe wijnregio’s of landen, nieuwe druiven of een mooi verhaal (lees wijntoerisme) bij de wijnboer of handel én on-line. We zien dan ook een stijgende populariteit van wijnbars of horeca die vaak een 10tal klasse wijnen per glas aanbieden.

Klimaat, milieu en gezondheid!

Hot topic de laatste jaren voor de landbouw in het algemeen. De wijn business is wat klimaat en milieu betreft een voorloper. Biologische en Biodynamisch (zie onze blog) wijnbouw zijn sinds de jaren tachtig van vorige eeuw in opmars, met focus op "terroir" en biodiversiteit. Als de overheid dit meer zou steunen kan de bio-omschakeling bij de wijnboeren versnellen. Ook “natuurwijnen” en “vegan” wijnen duiden aan dat de sector wel degelijk een antwoord heeft.

Less is More!

Deze 4de trend is eigenlijk ook een deel van het antwoord op de uitdagingen. In eerste instantie streven we naar minder alcohol in de wijn. Een grote uitdaging, waar de sector nog wel een antwoord op zoekt. Daarnaast betekent Less is More dat we minder drinken, maar wat we drinken moet wel beter zijn. De wijnproductie moet naar meer kwaliteit streven, maar ook naar meer karakter en smaakbeleving van de wijn. We hebben dit gelukkig al eerder meegemaakt! Wellicht herinneren sommigen van jullie dat vorige eeuw de markt van de "Chianti fiasco” in elkaar stortte door een overproductie van lage kwaliteit. Toscaanse wijnboeren geraakte hun stocks van goedkope Chianti niet meer kwijt. Het antwoord toen was dubbel: enerzijds minder wijngaarden (rooien dus), maar belangrijker is dat toen de zogenaamde Super Toscanen, zoals Sassicaia, ontstonden. Toscaanse wijn gemaakt van Cabernet Sauvignon en Merlot, de druiven die je normaal in Bordeaux verwacht. Enkele vooruitstrevende producenten werkten samen, en het resultaat was dat ze deze wijnen aan hogere prijzen konden verkopen dan Chianti. Dit heeft de Toscaanse wijn business gered. Iets soortgelijks zullen we nu op Europese schaal moeten waarmaken.

Ook wij, WijnInZicht, antwoorden op deze trends.

Ons motto “meer wijnkennis is meer wijnplezier” is meer dan ooit van toepassing. Wijnliefhebbers leren in onze sessie kwaliteit van wijn te beoordelen alsook een wijn te kiezen voor elke gelegenheid. Ook ervaar je in onze sessies dat 5cl genoeg kan zijn om van wijn te genieten. En... dan laten we zien hoe wijnen dagen of weken te bewaren (ook als de fles open is).

Ons gevarieerd aanbod van sessies en opleidingen volgen de trends. Sessies als Cool Climate, onbekende helden in de verschillende regio's,  beleving door bv. wijnaccessoires te gebruiken of gastsprekers/experten in onze opleidingen te betrekken, enz.