Online verkoop van wijn explodeert

6 november 2023 in
Online verkoop van wijn explodeert
WijnInZicht, Peter Cattersel

Het kopen van wijn is een complex proces voor de wijnliefhebber. Je moet heel wat informatie verzamelen over de wijn: regio, wijnmaker, food-pairing advies, prijs, enz. Een digitale omgeving is bij uitstek geschikt om wijn te verkopen. Internet is immers onze eerste toevlucht tot informatie, ook voor wijn. We stellen vandaag vast dat wijn van alle alcoholdranken het best on-line presteert!


Waarom kopen wijnliefhebbers on-line? 

Een ‘breder aanbod aan producten die ik leuk vind’ is de meest invloedrijke trigger tot on-line kopen. De tweede en derde drijfveer voor digitale aankopen zijn ‘fijne speciale aanbiedingen’ en uiteraard ‘promotie’. 




De ‘levertijd’ blijkt verrassend minder cruciaal voor wijn dan voor andere consumptiegoederen. Op mondiaal niveau is ‘snelle levering’ de vierde trigger. Snelheid van levering kan een belangrijker hefboom voor online aankopen worden naarmate het app-gebruik in alle markten toeneemt. Momenteel is het on-line aankopen voornamelijk via browsers.


Randvoorwaarden!

De wijnwinkel die on-line verkoopt, heeft wel wat uitdagingen. De belangrijkste uitdaging is 'uitblinken tussen de massa'. Kortingen spelen hier een belangrijke rol, maar echt uitblinken doe je met verrassende advertenties. En daar is nog veel werk. De presentatie van aanbiedingen is vaak ééntonig en ja, saai. 

Opvallen betekent ook dat je online marketing perfect ingericht is (SEO, SEA). Het gebruik van 'alle sociale media' is hier cruciaal.  En specifiek voor wijn geldt dat de aanbieder een uitstekende reputatie en betrouwbaarheid uitstraalt.